برای مقابله با مشکلات، شوخ طبع باشید
یک متخصص روانپزشکی در خصوص راهکارهای مقابله با استرس گفت: استفاده از سیستم‌های حمایتی کارشناسان و مشاوران، حل مسئله، آرام سازی، حدیث نفس، شوخ طبعی، ورزش کردن و سیستم خود پاداشی و تشویق خود، هشت راهکار ساده در از بین بردن استرس محسوب می‌شوند.
دکتر حامد محمدی کنگرانی  با اشاره به موقعیت‌های استرس زا در طول زندگی اظهار داشت: زندگی سرشار از وقایع استرس آمیز است که علاوه بر برخی از موقعیت‌های استرس زا همواره می‌تواند با انسان همراه باشد با این حال استرس همیشه مشکل نیست و در بسیاری از موارد قابل کنترل است.
این متخصص روانپزشکی، غربالگری استرس‌ها را امری ضروری دانست و اظهار داشت: استرس‌ها در ابتدا غربال شده و سپس به استرس‌های روزانه و طولانی مدت تقسیم می‌شوند به طوری که برخی از استرس‌ها اختلالات و افسردگی‌ها را به دنبال خواهند داشت، علاوه بر این اگر استرس طولانی مدت درمان نشود، فرد دچار اختلال انطباقی خواهد شد به طوری که اختلال در روابط اجتماعی، کار و خواب را در پی خواهد داشت.
وی در خصوص علائم ابتلا به استرس تصریح کرد: کم خوابی، عصبانیت، اختلال در روابط اجتماعی از شایع‌ترین علائم استرس است، علاوه بر این در صورت تشدید این علائم و برطرف نشدن آنها، افسردگی و اختلال انطباقی به سراغ فرد می‌آید. همچنین مشکلات قلبی، تنگی نفس از اختلالات شایع استرس است.
عضو کمیته رسانه انجمن روانپزشکان، با تقسیم بندی انواع استرس‌ها و پیامدهای آن افزود: اولین نکته در برابر استرس تقسیم بندی آن به استرس مثبت یا منفی است علاوه بر این وقتی فرد دچار استرس می‌شود باید اختلال خود را ارزیابی کرده ودر بررسی ابتدایی میزان ابتلا به استرس خود را سنجیده و سپس میزان ارزش موقعیت در ایجاد استرس و تنش را ارزیابی کند به طوری که این موقعیت تا چه میزان ارزش استرس را داراست.
وی ادامه داد: پس از ارزیابی استرس و در صورت مثبت بودن ارزش استرس، راهکارهای مقابله با آن مطرح می‌شود به طوری که برخی از افراد از روشهای هیجان مدار و یا مسئله دار استفاده می‌کنند به این منظور که فرد در روش هیجان مدار از کاهش هیجان اضطراب، ورزش کردن و یا دعا خواندن استفاده می‌کنند، همچنین جرو بحث از راهکارهای روش مسئله مدار محسوب می‌شود علاوه بر این روشهای سازگارانه و ناسازگارانه از دیگر راهکارهایی است که هر فرد استفاده می‌کند.
عضو کمیته رسانه انجمن روانپزشکان در خصوص روشهای غیردارویی مقابله با استرس افزود: به منظور مقابله و رهایی از استرس هشت راهکار غیر دارویی مرسوم است که ریلکسیشن، اولین حرکتی است که هر فرد می‌تواند استفاده کند بنابراین هر فرد باید از مهارت‌های کنترل خشم و عصبانیت و ورزش‌هایی از جمله شنا و پیاده روی استفاده کند.
دکتر محمدی، در خصوص اشتباه رایج در برابر مقابله با استرس افزود: استفاده از سیستم‌های حمایتی اطرافیان، پزشکان، روانپزشکان و تیم‌های درمانی، گام دوم برای مقابله با استرس محسوب می‌شود با این حال برخی از افراد در این مرحله به اشتباه از مشاوره‌های احساسی دوستان و افراد غیرمتخصص بهره می‌برند. بنابراین انتخاب دوست و روابط اجتماعی در تشدید و یا رفع اضطراب نقش مهمی را ایفا می‌کند.
حل مسئله، موثرترین روش در درمان استرس
متخصص روانپزشکی با اشاره به وظایف مشاور: حل مسئله به همراه آرام سازی موثرترین روش جهت از بین بردن و مهار کردن استرس است به طوری که ارزیابی مشکل و مشاوره با کارشناسان، مهارتی در تصمیم گیری‌های روزانه محسوب می شود. با این حال در مشاوره هیچ فردی حق امر و نهی ندارد بلکه وظیفه اصلی یک مشاور صحبت کردن و نشان دادن راهکارهای درست است که در نهایت تصمیم گیری بر عهده خود مراجعه کننده است.
برای مقابله با مشکلات، شوخ طبع باشید
دکتر محمدی: یکی دیگر از روش‌های آرام سازی، صحبت کردن فرد با خودش است. همچنین برای مقابله با مشکلات و مسائل استرس زا، شوخ طبعی و بهره گیری از طنز کمک بسیاری در آرام سازی افراد می‌کند.
نظم را فراموش نکنید
عضو کمیته رسانه انجمن روانپزشکان عدم مدیریت زمان را عامل برخی از استرس‌ها دانست و اظهار داشت: نامنظم بودن و به هم ریختگی در امور در بسیاری از موارد تنش زا است به همین منظور افراد باید مهارت مدیریت زمان را آموخته و از آن استفاده کنند به طوری که برای فعالیت‌های خود، اولویت بندی کرده و کارهای غیر ضروری را حذف کنند.
این متخصص روانپزشکی در ادامه افزود: یکی از روشهای غیردارویی و موثر در آرام سازی افراد، استفاده از یوگا و شنا است، علاوه بر این منقبض کردن عضلات بدن بدون انجام حرکت فیزیکی نیز عامل موثری جهت از بین بردن استرس به شمار می‌آید به طوری که فرد بهتر است روی صندلی نشسته و پس از چند تنفس عمیق خاطرات خوب ذهن خود را مرور کند، سپس روی عضلات بدن تمرکز کرده و از انقباض سر انگشتان یک دست شروع و به عضلات دست دیگر و زانوها برسد.
دکتر محمدی، تمرکز کردن را روشی علمی دانست و افزود: وقتی فرد روی عضلات بدن خود تمرکز می‌کند به نوعی حواس او از مسائل استرس زا دور شده و با انجام حرکات ایزومتریک و بدون نرمش، آرامش کامل را تجربه خواهد کرد.علاوه بر این روشها، در صورت بروز رفتارهای درست و موثر، برای از بین بردن استرس، فرد خود را تشویق کرده و به خود پاداش دهد.
زنان در برابر استرس حساس‌ترند
این متخصص روانپزشکی، با اشاره به شایع بودن اختلال خلقی در زنان گفت: اختلال خلقی و افسردگی در زنان به علت هورمون‌های زنانه و هیجان مدار نسبت به مردان شایع‌تر است. علاوه بر این، زنان در برابر کنترل و مهارت استرس و همچنین اختلال انطباقی حساس‌تر هستند.
استرس پدر هم به جنین منتقل می‌شود
تاکنون اکثر مطالعات روی تاثیر فاکتورها و عوامل مادرانه روی جنین در دوران بارداری متمرکز شده‌اند اما یک بررسی جدید در اقدامی متفاوت روی نقش پدر در این دوران متمرکز شده است.
این بررسی تایید کرد که رفتارهای تنش زای پدران در دوران بارداری مادر به کودک آنها که هنوز متولد نشده و دوران جنینی را سپری می‌کند، منتقل می‌شود.
متخصصان در این مطالعه نحوه انتقال استرس پدر به جنین را ردیابی کرده و اظهار داشتند که این انتقال صورت می‌گیرد اما چگونگی این فرآیند بسیار پیچیده است.
علاوه بر این خطر ابتلا به افسردگی نیز که در اثر تداوم استرس مزمن تشدید می‌شود، تحت تاثیر محیط زندگی و ژنتیک است.
متخصصان دانشکده پزشکی مونت سنیای در نیویورک برای دستیابی به این نتایج روی موش‌های آزمایشگاهی بررسی کردند. آنها دریافتند تغییرات رفتاری در دوران جنینی فقط در صورت تولید مثل طبیعی صورت می‌گیرد در حالی که در موش‌های متولد شده به روش آزمایشگاهی این تغییرات مشاهده نمی‌شوند.
به گزارش مجله آنلاین لایوسانیس، این مطالعات تایید می‌کند که احتمال بروز استرس و سایر اختلالات مرتبط با آن به شکل رفتاری به نسل‌های آینده قابل انتقال است.

استرس پیش از تولد به چندین نسل بعد منتقل می‌شود
پزشکان معتقدند قرار گرفتن در معرض استرس در ماه‌های نخست بارداری می‌تواند موجب تغییرات و تاثیرات بلندمدت در جنین شود تا جایی که حتی ممکن است این استرس به چندین نسل منتقل شود.
یک آزمایش جدید نشان داده است اگر موش‌های نر در دوران جنینی در معرض استرس قرار بگیرند، پس از پدر شدن بچه موش‌های نر آنها نیز در نسل بعدی پس از بالغ شدن نسبت به استرس حساس و آسیب‌پذیر می‌شوند.
به گفته متخصصان دانشگاه پنسیلوانیا این مطالعه تایید می‌کند که استرس پیش از تولد در یک جنین، پس از تولد و بلوغ به فرزندان و نسل بعدی آن فرد منتقل می‌شود.
این یافته در مجله نوروسانیس منتشر شده است.

با روش‌های تمدد اعصاب استرس‌تان را کاهش دهید
تکنیک‌های تمدد اعصاب استرس را کاهش می‌دهد و به بیماران خاص کمک می‌کند با خوددرمانی آرامش بیشتری داشته باشند.
به گزارش سینانیوز به نقل از پایگاه اینترنتی مایوکلینیک، ریلکسیشن(تمدد اعصاب) تنها یک روش برای آرامش ذهنی یا یک تفریح لذت‌بخش نیست، بلکه به افراد کمک می‌کند استرس‌های روزانه‌شان را کنترل کنند. همچین خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها مانند سرطان و دردهای مزمن را کاهش می‌دهد.
به‌طور کلی تکنیک‌های تمدد اعصاب به روش‌هایی گفته می‌شود که فرد توجه خود را به طور کامل به چیزی آرامش‌بخش متمرکز کند و از این طریق میزان آگاهی بدنش را بالا ببرد.
نوع روش تمدد اعصابی که انتخاب می‌کنید چندان اهمیتی ندارد. مهم این است که شما سعی کنید روش‌های تمدد اعصاب را به طور منظم و در فواصل زمانی کوتاه انجام دهید.
فواید تمدد اعصاب
وقتی در زندگی با مسئولیت‌ها، وظایف و خواسته‌های زیادی روبه‌رو می‌شوید، در معرض ابتلا به بیماری‌ها، به‌خصوص بیماری‌های روحی و روانی قرار می‌گیرد. پزشکان و روان‌شناسان معتقدند اعصاب آرام تاثیر مستقیمی در موفقیت و دوری از بیماری‌ها دارد.
اگروقتی در موقعیت‌های مختلف قرار دارید، سعی کنید از طریق تکرار جملات آرامش‌بخش، تنفس آرام و کنترل احساسات به تمدد اعصاب برسید
 
استرس شما بسیار شدید و خارج از کنترل شده یا قبلاً روش‌های ناموفق مهار استرس را امتحان کرده‌اید، می‌توانید از روش‌های تمدد اعصاب استفاده کنید. یادگیری روش‌های پایه‌ای تمدد اعصاب بسیار آسان است.
این روش‌ها معمولاً رایگان یا بسیار ارزان قیمت و کم خطر و قابل دسترس است. پزشکان با تجربه، روانپزشکان و پزشکان طب‌های مکمل، کسانی هستند که می‌توانند تکنیک‌های آرام‌بخش را برای آرامش اعصاب به شما بیاموزند. اما شما خودتان هم می‌توانید برخی از این تکنیک‌ها را یاد بگیرید.
چند روش برای تمدد اعصاب
آرامش درونی این نوع آرامش از درون شما نشات می‌گیرد. وقتی در موقعیت‌های مختلف قرار دارید، سعی کنید از طریق تکرار جملات آرامش‌بخش، تنفس آرام و کنترل احساسات به تمدد اعصاب برسید.
آرامش عضلانی بدین ترتیب که در فواصل زمانی منظم عضلات خود را منقبض و منبسط کنید. بهترین روش برای انجام این کار این است که انقباض و انبساط را از انگشتان پا شروع کنید و به گردن و سر ختم کنید. حداقل پنج ثانیه عضلاتتان را منقبض کرده و سپس منبسط کنید. برای هر ناحیه از بدن این عمل را حداقل به مدت ۳۰ثانیه انجام دهید.
تجسم فیزیکی در این روش شما باید از تصویر ذهنی استفاده کنید و از حواستان ازجمله بویایی،
ورزش، خواب کافی و ارتباط با دوستان و خانواده می‌تواند استرس را تا حد زیادی کم کند و در آرامش اعصاب موثر باشد
 
بینایی، شنوایی و لامسه بهره ببرید. برای مثال تصویر ذهنی اقیانوس را در ذهنتان مجسم کنید و بوی شور آب، صدای موج و گرمای خورشید را تداعی کنید.
هر چه شما به‌طور منظم این روش‌ها را برای آرامش اعصابتان انجام دهید، راحت‌تر می‌توانید بر استرس خود غلبه کنید.
به‌تدریج وقتی علائم استرس را احساس می‌کنید از این روش‌ها استفاده کنید تا بتوانید استرس خود را کنترل کنید. سعی کنید برای انجام این روش‌ها، مهارت‌های لازم را کسب کنید. اگر یک روش را امتحان کردید و نتیجه نداد، دلسرد نشوید و روش بعدی را امتحان کنید. برای اینکه بهترین نتیجه را بگیرید باید صبور باشید.

علائم استرس را کاهش دهید
انجام تمرین‌ها، علائم استرس را کاهش می‌دهد.
•   
کاهش ضربان قلب
•   
کاهش فشار خون
•   
کاهش میزان تنفس
•   
افزایش جریان خون به عضلات بزرگ‌تر
•   
کاهش تنفس عضلانی و درد مزمن
•   
افزایش تمرکز
•   
کاهش عصبانیت
•   
افزایش اعتماد به نفس و قدرت حل مسائل
علاوه بر روش‌های ذکر شده، ورزش، خواب کافی و ارتباط با دوستان و خانواده می‌تواند استرس را تا حد زیادی کم کند و در آرامش اعصاب موثر باشد.
رابطه استرس و سفیدی موها
متخصصان درآمریکا با دلایل علمی نشان دادند که استرس می‌تواند موجب تغییر رنگ موها و سفید شدن آنها شود.
به گزارش ایسنا، این متخصصان در دانشگاه کارولنیای شمالی دریافته‌اند که چطور هورمون استرس موسوم به آدرنالین موجب بروز آسیب‌هایی به بدن شود که حاصل آن ابتلا به برخی از سرطان‌های خطرناک و یا حتی سفید شدن موها است. هرچند این مطالعات هنوز در مراحل اولیه است اما متخصصان امیدوار هستند که یافته‌های آنان در آینده به تولید داروهایی منجر شود که بتوانند با مشکلات پزشکی و بیماریهای ناشی از استرس دائمی مقابله کنند.
به گزارش روزنامه دیلی میل، هورمون آدرنالین در دوره‌های کوتاه استرس برای بدن مفید است چون آن را برای مبارزه یا فرار آماده می‌کند اما وقتی این استرس‌ها دائما وجود داشته باشند و ادامه پیدا کنند به تدریج به مولکول وراثتی DNA که اصلی‌ترین جز از وجود انسان و سایر موجودات زنده است آسیب وارد می‌کند.

مشاغل پراسترس هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی را افزایش می‌دهند
کارشناسان بهداشت عمومی در کانادا تاکید کردند استرس و تنش‌های شغلی و مربوط به محل کار موجب افزایش هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی می‌شود.
نتایج یک بررسی آماری در این کشور نشان داد میزان مراجعه به مراکز و متخصصان مراقبت‌های بهداشتی از سوی کارمندانی که مشاغل پراسترس دارند 26 درصد بیشتر است.
در این بررسی‌ کارشناسان دانشگاه «کونکوردیا» اطلاعات ملی جمع‌آوری شده از مطالعه ملی سلامت جمعیت کانادا را که روی افراد 18 تا 65 ساله انجام شده بود مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و نتایج مطالعات خود را در مجله بهداشت عمومی BMC منتشر کردند.
این کارشناسان تاکید کردند: افرادی که در مشاغل پراسترس یا نسبتا تنش‌زا کار می‌کنند خیلی بیشتر از کارمندان در مشاغل کم تنش به پزشکان خانواده و متخصصان مراجعه می‌کنند.
دراین مطالعات تاکید شده است که طبق مدارک و شواهد پزشکی، استرس می‌تواند تاثیرات قابل توجه و مضری بر سیستم ایمنی بدن افراد داشته باشد و در نتیجه خطر ابتلا به بیماری‌ها را افزایش دهد.
بسیاری از مطالعات پزشکی نشان داده است که استرس با بروز کمردردها، سرطان روده و راست روده، بیماری‌های عفونی، مشکلات قلبی، سردردها و دیابت رابطه مستقیم دارد.
استرس شغلی نیز رفتارهای پرخطر مثل گرایش به سیگار، مواد مخدر و الکل را افزایش می‌دهد و تمایل به رفتارهای سالم مثل ورزش و رژیم غذایی مناسب را کاهش می‌دهد. تمام این عوامل دست به دست هم می‌دهد و میانگین سلامت افراد را کاهش می‌دهد که در نهایت بار مالی آن بر سیستم خدمات و مراقبت‌های بهداشتی تحمیل می‌شود.